پیشنهاد سردبیر

هیات دائمی فلسطین در سازمان ملل روز سه‌شنبه به وقت محلی، اولین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به مجمع عمومی ارائه کرد که در آن از اسرائیل می خواهد تا ظرف ۱۲ ماه به حضور خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پایان دهد.

ارائه پیش نویس قطعنامه  فلسطین برای پایان دادن به اشغال اسرائیل به مجمع عمومی سازمان ملل

این اقدام پس از آن صورت گرفت که مجمع عمومی به این هیات، حقوق و امتیازات بیشتری برای شرکت در سازمان ملل اعطا کرد.

این پیش‌نویس در نشست اضطراری در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره پیامدهای حقوقی فعالیت های اسرائیل در سرزمین های اشغالی فلسطین ارائه شد.

فیلیمون یانگ، رئیس جدید مجمع عمومی سازمان ملل متحد، «نظر مشورتی» دادگاه لاهه درباره اقدامات اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی را تکرار کرد.

یانگ تاکید کرد که سازمان ملل متحد، مجمع عمومی و شورای امنیت مسئولیت دارند اقداماتی را برای پایان دادن به اشغال غیرقانونی اسرائیل انجام دهند.

وی گفت: "وظیفه جمعی ما به عنوان نمایندگان جامعه بین المللی است که اطمینان حاصل کنیم که اصول عدالت و حاکمیت قانون حاکم است."

رئیس جدید مجمع عمومی سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که این جلسه "تغییر مثبتی در زندگی بسیاری از کسانی که همچنان در این منطقه رنج می برند و از ما انتظار دارند تا در این جلسه ویژه اضطراری تصمیمات درست را اتخاذ کنیم، ایجاد کند."

ریاض منصور سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل گفت: «فلسطین بخش مهمی از تاریخ جهانی است و مردم فلسطین بخشی جدایی ناپذیر از بشریت هستند. نه کشور ما و نه مردم ما نابود نخواهند شد. اما این بهانه ای برای نادیده گرفتن تهدید وجودی که فلسطینیان با آنها مواجه هستند، نیست.»

منصور با تاکید بر اینکه «فلسطینی‌ها می‌خواهند زندگی کنند، نه زنده بمانند»، گفت: «اکنون آسمان پر از کودکانی است که زندگی‌شان خیلی زود و به ظالمانه‌ترین روش ها گرفته شد و زمین پر از کودکانی است که رنج کشیده‌اند، مجروح، فلج، یتیم شده و آسیب دیده اند.»

سفیر فلسطین در سازمان ملل تاکید کرد که "هیچ قدرت اشغالگری نمی تواند حق وتو بر حقوق مسلم مردم تحت اشغال خود داشته باشد" و از کشورها خواست برای توقف خشونت و جلوگیری از تراژدی بیشتر فورا وارد عمل شوند.

او گفت: "عدالت تاخیری، محرومیت از عدالت است. زمان مناسب برای انجام کار درست همیشه هم اکنون است."

منصور این پیش نویس قطعنامه در دست بررسی را که توسط بیش از ۴۰ کشور حمایت می شود، به عنوان یک نقطه عطف بالقوه برای مردم فلسطین دانست.

سفیر فلسطین در سازمان ملل در ادامه از همه کشورهای عضو خواست که «در سمت درست تاریخ بایستند.»

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.